jueves, 13 de diciembre de 2012

Les concepcions de les TIC a l'escola


TIC I EDUCACIÓ.

Aquestes són les 4 maneres diferents que s'han concebut les TIC a l'educació al llarg de la història. Aproximadament dels anys 70 fins a l'actualitat.

L'ordinador com a mestre.
El plantejament que hi ha darrera d'aquesta concepció, és bàsicament d'instrucció/repetició. I, a principis dels anys 70, es va pensar que la figura del mestre es podia substituir per la figura d'un ordinador, però es va veure que era una manera en que el nen només repetia el que l'ordinador volia que repetís i, que l'actitud de l'infant era molt repetitiva i es van donar compte que els nens, construien el seu coneixement a partir de l'interacció amb el medi. Aleshores es va crear un programa similar al scratch que permetia l'interacció més directa amb l'alumne.

L'ordinador com a alumne.
L'alumne actua d'una manera molt més activa i, ensenya coses a l'ordinador. Amb aquest procés d'ensenyar-li coses a l'ordinador i d'interacció amb l'ordinador, el nen aprèn. Això va representar un salt molt important, ja que el nen no només escolta sinó que també crea.

L'ordinador com a laboratori.
S'enten l'ordinador com una mena de laboratori. En aquest cas el nen disposarà d'unes eines que li permetrà fer experiments, es a dir, per exemple estudiar el creixement de les plantes a partir d'un experiment de simulació al laboratori i, ho aprendria a partir de fer-ho virtualment i mitjançant l'interacció.

L'ordinador com a eina de treball.
Una eina que li permetria al nen, publicar coses a les xarxes, utilitzar eines, textos, videos, audios...

En resum...
L'evolució dels anys 70 fins ara de les TIC a les escoles, es resumeix bàsicament en que abans es concebia l'ordinador com a mestre que permetia a l'alumne aprendre mitjançant la repetició
i, cada cop més s'han anat incorporant un seguit d'eines que han permès concebre l'utilització de l'ordinador a les aules de diferent manera fins arribar a l'actualitat en que encara s'estàn utilitzant programes per a que el nen repassi el que ha fet a les aules.

No hay comentarios:

Publicar un comentario